Over de helft

3 Okt

We zijn over de helft. En al heeft het even stil gelegen, ik kan al wel wat hele voorzichtige conclusies (of beter: bevindingen) noemen. Overigens, ik verkeer in de luxe positie dat al mijn lessen worden bijgewoond door mijn collega Willy. Zij komt met zeer veer waardevolle feedback!

Angst om af te wijken
Ik bemerk bij veel (deeltijd) studenten dat de angst om van het pad af te wijken groot is. Vrijwel alle studenten houden de studieplanner aan. Een groot deel van de studenten maakt alle opdrachten, ook al blijkt uit de digitale, diagnostische toets dat dat niet per se nodig is (to say the least). “Ja, ik had alles goed, maar ik dacht ik maak toch alle opdrachten maar voor de zekerheid,” hoorde ik vorige week iemand zeggen.
Ik vraag mij af of dat bij voltijd studenten anders is.

Waarde creëren in de lessen
Wat is de waarde van een les? Waarom kom je als student naar de les? In mijn optiek omdat dat een hele goede (de beste?) hulplijn is. Maar goed, als alles je tamelijk gemakkelijk af gaat, hoef je dan niet meer naar de les te komen? Ik vraag mij af, ook na een nabespreking met Willy, of ik een manier kan vinden om nog meer waarde te creëren in de lessen. Om de lessen nog waardevoller te maken, voor alle studenten, om te bezoeken.
Ik heb dat deze week (de vijfde les) geprobeerd door een aantal werkvormen voor te bereiden. Eén ervan was het maken van een instructiefilmpje door studenten zelf. Daarover meer in een volgende blogpost.

Aandacht voor leren
Ik heb veel aandacht voor de inhoud, wiskunde in dit geval. Maar aansluitend bij het vorige punt is het natuurlijk heel waardevol om ook stlil te staan bij het proces van leren. Er zijn absoluut studenten die delen van de stof kunnen overslaan, maar dat niet doen. Er zijn studenten die qua volgorde misschien de verkeerde keuzes maken (door de stof heen, maar ook starten met uitleg, dan de sommen, dan de toets of andersom). Ik denk dat het waardevol is als ik mij daar meer van bewust ben en studenten daar expliciet bij help.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: